Blog 19/04/2024
Written by David Bogicevic
Tehnološki giganti nude nam sjajne nove svetove – Metaverse, pametne naočare, hiper-personalizovano iskustvo.
Ali zar nisu neke stvari malo previše… nejasne?
Google-ovi algoritmi i Meta-ino oglašavanje gutaju lične podatke kao crna rupa, a onda… šta? Opcije targetiranja su sve bleđe, kao da ih neko namerno sakriva.
Kao da nas guraju ka korišćenju njihovih “AI rešenja” koja nam nude malo kontrole nad optimizacijom. Gde je detaljno targetiranje koje je nekada bilo srce digitalnog marketinga?
Sećate li se onog osećaja kada vam Google pretraga nudi upravo ono što ste tražili, čak i pre nego što ste to precizno formulisali? Ili kada vam na Facebook-u/Instagramu iskoči predmet o kome ste dan ranije razgovarali sa komšijom uz jutarnju kafu?
To nije magija, već sofisticirani algoritmi.
A sećate se onih dana kada ste mogli ručno podesiti svaki parametar kampanje?
Sada osećate kako vas algoritmi miluju i guše istovremeno.
Oni vam pokazuju rezultate koji su “relevantni” za vas, ali to liči više na njihovu verziju relevantnosti nego na onu koju vi tražite.
Metaverse obećava hiper-realistično iskustvo, ali zar to nije samo digitalna refleksija naših najintimnijih želja, spremna za iskorištavanje?
Da, nedostaje transparentnost. Algoritmi su “crna kutija” a to iritira. Ali AI je i dalje u ranoj fazi razvoja, tema istraživanja decenijama unazad. Iako su ovde navedene stvari koje malo više bodu oči, postoji i dosta sfera u kojima je benefit više nego očigledan.
Recimo, personalizirana preporuka filmova na Netflix-u zahvaljujući AI algoritmima, pre samo dve godine nikako nije funkcionisala, a danas je skroz okej.
Ili brža i preciznija dijagnoza bolesti pomoću AI analiza medicinskih snimaka.
Prava igra nije u povlačenju, već u saradnji. Treba nam transparentnost od Google-a i Mete. Treba nam otvorena komunikacija o tome kako se koriste naši podaci.
Ali isto tako, trebamo da iskoristimo moć AI za bolje ciljanje i optimizaciju kampanja, uz mogućnost ručnog podešavanja za one detalje koji prave razliku.
AI može biti alat koji nam pomaže da se bolje orijentišemo u okeanu podataka, a ne da se u njemu izgubimo.