Blog 30/04/2025

Borba AI modela – ko će izaći kao pobednik?

Written by Milan Ristic

Većina vas se verovatno seća (ne tako) davnog vremena kada smo i za najmanju sitnicu pitali Google. Međutim, vremena se menjaju, a od one čuvene „ček da izguglam“ postalo je „ček da pitam ChatGPT“. Kakve sve to posledice ima na SEO i marketing kao i koji model će opstati u sve konkurentnijem AI tržištu otkrivamo u ovom blogu. 

ChatGPT – miljenik korisnika od samog starta 

Kada je lansiran u Novembru 2022. godine, ChatGPT je izazvao pravu revoluciju. Toliko, da je postao sinonim za AI Chatbot-a. To dokazuje i njegov ogroman udeo u tržištu, koji u trenutku pisanja ovog teksta (April 2025) iznosi 81.67%. Iako konkurencija često ume da lansira lansira i bolje i jeftinije modele, većina korisnika će verovatno iz navike najpre posegnuti za ChatGPT-jem u potrazi za odgovorima. Veliki broj specijalizovanih GPT-jeva, mogućnost obrade fajlova (recimo Excel tabele) i kreiranja slika svakako doprinose njegovoj popularnosti. 

Google Gemini – sve moćniji i popularniji 

Nedavnim lansiranjem Google Gemini 2.5 modela Google se ustremio na sam vrh AI lestvice, gde se po mnogima trenutno i nalazi. To dokazuje i prva pozicija na LLM Areni, koja u trenutku čitanja ovog teksta možda više i neće biti prva. Naročito je popularan među programerima, budući da razume kontekst od milion tokena (oko 250 000 reči), što znači da u teoriji možete da mu date 3–4 cela romana koja nikad dotad nije video i da mu postavljate pitanja vezana za njih. Mogućnost generisanja slika i laka integracija sa ostalim Google servisima (recimo lako učitavanje fajlova sa Google Drive-a) svakako doprinose njegovoj popularnosti. 

Još jedna korisna funkcija: Deep Research – ako baš želite dubinski da pročešljate neku temu (međutim spremite se da odgovor dobijete tek nakon više desetina minuta, budući da model analizira nekad i po par stotina sajtova). 

Perplexity AI – između AI Chatbota i klasičnog pretraživača 

Iako ga ovde navodimo tek na trećem mestu, Perplexity AI zapravo zauzima drugu poziciju na tržištu AI Chatbotova. Njegova mogućnost da nakon upita pretražuje internet i odatle uzima informacije su ga u početku izdvajale od ostalih AI modela, naročito od ChatGPT-ja, koji je tu mogućnost tek kasnije dobio. Međutim, budući da većina drugih modela trenutno raspolaže istom funkcionalnošću, često i po povoljnijoj ceni, očekuje se da će mu u narednom periodu popularnost opasti. 

Claude AI – samo za odabrane 

Iako zauzima neznatan udeo u AI tržištu, Claude AI je vrlo često cenjen zbog svojih inovativnih funkcija kao i dobrih vizuelnih rešenja u prilikom kreiranja web stranica. Jedna takva funkcija je Claude Artifacts – mogućnost da stvar (artefakt) koju ste kreirali – recimo sajt, igricu – odmah vidite kako izgleda uživo i preduzmete neophodne izmene. Tako nešto će ChatGPT uvesti tek mnogo kasnije, što dokazuje inovativnost Claude AI-ja. 

Uticaj AI-ja na SEO i marketing 

Činjenica je da tradicionalni pretraživači poput Gugla postaju sve manje relevantni. Korisnici žele instant odgovore umesto da čitaju često i po više sajtova kako bi našli onu jednu informaciju koja im je potrebna. Čak je i Gugl svestan toga, tako da u sve više zemalja uvodi svoj AI Overview – kratak AI sažetak rezultata koji stoji iznad rezultata pretrage. Za sajtove to pre svega znači jedno: manje posećenosti. Međutim, budući da AI Overview citira izvore sa interneta, to otvara i mogućnosti da se baš Vi nađete među tim izvorima, što pak može dovesti korisnike kod vas. Takođe, treba uzeti u obzir i alternativne strategije: 

  • Fokus na Multi Channel Marketing – osim reklamiranja ili rangiranja sadržaja na Guglu, fokusirajte svoje marketing aktivnosti i na druge platforme – Instagram, TikTok, YouTube, Facebook 
  • Nađite svoju nišu – pokušajte da se pozicionirate kao ekspert u svojoj oblasti – osim poverenja korisnika to Vam može doneti i poverenje AI-ja, koji će možda baš Vaš sajt citirati 
  • Influenser marketing – naročito mlađi korisnici, ali i većina ostalih će pre verovati proizvodu koji su videli kod svog omiljenog influensera nego „tamo nekom“ proizvodu na reklami  
  • Reddit i Quora – ako ste još uvek u fazi dizanja svesti o svom brendu, Reddit i Quora mogu biti polazna osnova za to, tako što ćete osobi koja postavlja pitanje ponuditi baš Vaš proizvod ili uslugu kao rešenje. Međutim, trudite se da korisnicima stvarno ponudite rešenje umesto samo da reklamirate proizvod, budući da ćete u suprotnom imati kontraefekat. 
AI Chatbotovi – nova šansa za oglašavanje 

Iako tek u povoju, vrlo je verovatno da će većina AI Chatbotova u budućnosti imati neki vid reklama. Microsoft Copilot to već radi, a pretpostavlja se da Google i OpenAI to takođe planiraju. Nedavno poboljšanje šoping iskustva kroz ChatGPT (premda i dalje bez plaćenih reklama) dokazuje želju OpenAI-ja da se otisne i u te vode. 

Zaključak 

Svet AI-ja se menja iz nedelje u nedelju, a vrlo često i iz dana u dan. Trka ko će imati najbolji model postaje sve tešnja, a to čiji je AI najbolji vrlo često zavisi od sfere primene kao i od preferencija korisnika. Svet SEO-a i marketinga takođe se ubrzano menja. Dok se pre najviše govorilo o optimizaciji za pretraživače, sad se sve češće mogu čuti termini poput LLM optimizacije (optimizacije za large language modele), kako bi veliki jezički modeli što bolje razumeli vaš content i prikazali ga korisnicima. Umesto da strahujemo što  strahujemo da korisnici neće više pronalaziti naš sadržaj, bolje je da se prilagodimo promeni i iskoristimo nove mogućnosti koje nam AI pruža!