Blog 30/04/2025
Written by Milan Ristic
Većina vas se verovatno seća (ne tako) davnog vremena kada smo i za najmanju sitnicu pitali Google. Međutim, vremena se menjaju, a od one čuvene „ček da izguglam“ postalo je „ček da pitam ChatGPT“. Kakve sve to posledice ima na SEO i marketing kao i koji model će opstati u sve konkurentnijem AI tržištu otkrivamo u ovom blogu.
Kada je lansiran u Novembru 2022. godine, ChatGPT je izazvao pravu revoluciju. Toliko, da je postao sinonim za AI Chatbot-a. To dokazuje i njegov ogroman udeo u tržištu, koji u trenutku pisanja ovog teksta (April 2025) iznosi 81.67%. Iako konkurencija često ume da lansira lansira i bolje i jeftinije modele, većina korisnika će verovatno iz navike najpre posegnuti za ChatGPT-jem u potrazi za odgovorima. Veliki broj specijalizovanih GPT-jeva, mogućnost obrade fajlova (recimo Excel tabele) i kreiranja slika svakako doprinose njegovoj popularnosti.
Nedavnim lansiranjem Google Gemini 2.5 modela Google se ustremio na sam vrh AI lestvice, gde se po mnogima trenutno i nalazi. To dokazuje i prva pozicija na LLM Areni, koja u trenutku čitanja ovog teksta možda više i neće biti prva. Naročito je popularan među programerima, budući da razume kontekst od milion tokena (oko 250 000 reči), što znači da u teoriji možete da mu date 3–4 cela romana koja nikad dotad nije video i da mu postavljate pitanja vezana za njih. Mogućnost generisanja slika i laka integracija sa ostalim Google servisima (recimo lako učitavanje fajlova sa Google Drive-a) svakako doprinose njegovoj popularnosti.
Još jedna korisna funkcija: Deep Research – ako baš želite dubinski da pročešljate neku temu (međutim spremite se da odgovor dobijete tek nakon više desetina minuta, budući da model analizira nekad i po par stotina sajtova).
Iako ga ovde navodimo tek na trećem mestu, Perplexity AI zapravo zauzima drugu poziciju na tržištu AI Chatbotova. Njegova mogućnost da nakon upita pretražuje internet i odatle uzima informacije su ga u početku izdvajale od ostalih AI modela, naročito od ChatGPT-ja, koji je tu mogućnost tek kasnije dobio. Međutim, budući da većina drugih modela trenutno raspolaže istom funkcionalnošću, često i po povoljnijoj ceni, očekuje se da će mu u narednom periodu popularnost opasti.
Iako zauzima neznatan udeo u AI tržištu, Claude AI je vrlo često cenjen zbog svojih inovativnih funkcija kao i dobrih vizuelnih rešenja u prilikom kreiranja web stranica. Jedna takva funkcija je Claude Artifacts – mogućnost da stvar (artefakt) koju ste kreirali – recimo sajt, igricu – odmah vidite kako izgleda uživo i preduzmete neophodne izmene. Tako nešto će ChatGPT uvesti tek mnogo kasnije, što dokazuje inovativnost Claude AI-ja.
Uticaj AI-ja na SEO i marketing
Činjenica je da tradicionalni pretraživači poput Gugla postaju sve manje relevantni. Korisnici žele instant odgovore umesto da čitaju često i po više sajtova kako bi našli onu jednu informaciju koja im je potrebna. Čak je i Gugl svestan toga, tako da u sve više zemalja uvodi svoj AI Overview – kratak AI sažetak rezultata koji stoji iznad rezultata pretrage. Za sajtove to pre svega znači jedno: manje posećenosti. Međutim, budući da AI Overview citira izvore sa interneta, to otvara i mogućnosti da se baš Vi nađete među tim izvorima, što pak može dovesti korisnike kod vas. Takođe, treba uzeti u obzir i alternativne strategije:
Iako tek u povoju, vrlo je verovatno da će većina AI Chatbotova u budućnosti imati neki vid reklama. Microsoft Copilot to već radi, a pretpostavlja se da Google i OpenAI to takođe planiraju. Nedavno poboljšanje šoping iskustva kroz ChatGPT (premda i dalje bez plaćenih reklama) dokazuje želju OpenAI-ja da se otisne i u te vode.
Svet AI-ja se menja iz nedelje u nedelju, a vrlo često i iz dana u dan. Trka ko će imati najbolji model postaje sve tešnja, a to čiji je AI najbolji vrlo često zavisi od sfere primene kao i od preferencija korisnika. Svet SEO-a i marketinga takođe se ubrzano menja. Dok se pre najviše govorilo o optimizaciji za pretraživače, sad se sve češće mogu čuti termini poput LLM optimizacije (optimizacije za large language modele), kako bi veliki jezički modeli što bolje razumeli vaš content i prikazali ga korisnicima. Umesto da strahujemo što strahujemo da korisnici neće više pronalaziti naš sadržaj, bolje je da se prilagodimo promeni i iskoristimo nove mogućnosti koje nam AI pruža!