Blog 09/05/2024

Kraj slatke ere kolačića: marketing u svetu bez “online špijuniranja” tj. third-party-cookies

Written by David Bogicevic

Jao jao, marketing svete, Google je bacio bombu – third-party cookies se gase! Za digitalne marketere koji su se oslonili na ove kolačiće za lasersko ciljanje publike, ovo se čini kao da smo izgubili hyperdrive na Millennium Falcon-u – kako ćemo sad do cilja?

Ali hajde da malo smanjimo paniku. Iako nestanak third-party cookies predstavlja izazov, to takođe otvara vrata za inovativnije i efikasnije marketinške kampanje.

Dešifrovanje kolačića: mala lekcija o velikoj tehnologiji

Pre nego što se upustimo u svemirsku avanturu marketinga bez third-party cookies, pođimo malo u prošlost. Kolačići (cookies) su male datoteke koje web sajtovi postavljaju na vašem uređaju (računar, telefon, tablet) dok pretražujete internet (ili, što se u narodu kaže, blejite na netu). Oni pamte sitne informacije, poput toga koliko ste puta posetili stranicu, šta ste stavili u korpu ili koji grad ste naveli kao lokaciju. To može biti korisno – recimo, omogućava online prodavnicama da vam zapamte korpu za kupovinu tako da je ne morate ponovo puniti pri svakoj poseti.

Alarm za kolačiće – pojava third-party cookies

Ali evo gdje stvari postaju zanimljive (i malo misteriozne). Third-party cookies su delići koda koji prate vaše online tragove širom interneta. Kada posetite stranicu koja ima oglas od, recimo, velike marketing mreže, ta mreža može postaviti third-party cookie na vaš uređaj.  Tako oni mogu da vide koje stranice posećujete – čak i ako nisu povezane sa tom marketing mrežom – i stvaraju dosje o vašim interesima.  Sve to se onda koristi za prikazivanje onih “prestrašnih” personalizovanih reklama koje kao da vas prate celim internetom (svi znate o čemu je reč – pričate sa nekim o putovanju ili proizvodu koji želite i u roku od par sati ili par minuta vam to “izleti” na Instagramu ili nekoj sličnoj platformi).

Third-party cookies su uobičajeni alat za digitalne marketere već dugi niz godina, ali njihovo vreme ističe.

Beyond the data horizon: šta gubimo sa odlaskom third-party cookies?

Budimo realni: nestanak third-party cookies znači gubitak onih neverovatno detaljnih korisničkih profila koje smo gradili godinama. One scene iz Minority Report-a gde Tom Kruz bude preplavljen hiper-personalizovanim reklamama više neće biti moguće u istom obimu. A i određene epizode serije “Black Mirror” će izgubiti na težini.

AI dolazi u pomoć: partner, a ne zamena

Ali pre nego što se uspaničite, hajde da se osvrnemo na sjajnu stranu. Veštačka inteligencija (AI) već juri brzinom svetlosti, razvijajući nove načine za ciljanje publike i merenje performansi.

AI može analizirati ogromne količine first-party data – podataka nad kojima imate kontrolu! – i pomoći vam da izgradite detaljnu sliku vaše publike.

First-party datai su nformacije koje direktno prikupljate od svojih korisnika i posetilaca vašeg sajta, kao što su podaci o kupovini, registraciji ili demografski podaci koje oni sami pružaju. Ovo su dragoceni podaci jer su tačni i relevantni za vašu publiku.

I za kraj, a ne početak kraja

Google je prvobitno najavio gašenje third-party cookies u februaru 2020. godine, ali je nakon niza odlaganja, sada planirano da se ova promena pokrene za sve korisnike Chrome browser-a (100%) u trećem kvartalu 2024. godine (Q3 2024).

Nestanak third-party cookies predstavlja značajan izazov za digitalne marketere, ali istovremeno nudi i niz novih mogućnosti. Ključno je fokusirati se na prikupljanje bogatih first-party data i korišćenje AI alata za ciljanje publike i merenje performansi kampanja. Otvorenost i transparentnost u vezi sa korišćenjem podataka od strane kompanija biće ključne za građenje poverenja kod korisnika u ovom novom marketing okruženju.