Blog 09/05/2024
Written by David Bogicevic
Jao jao, marketing svete, Google je bacio bombu – third-party cookies se gase! Za digitalne marketere koji su se oslonili na ove kolačiće za lasersko ciljanje publike, ovo se čini kao da smo izgubili hyperdrive na Millennium Falcon-u – kako ćemo sad do cilja?
Ali hajde da malo smanjimo paniku. Iako nestanak third-party cookies predstavlja izazov, to takođe otvara vrata za inovativnije i efikasnije marketinške kampanje.
Pre nego što se upustimo u svemirsku avanturu marketinga bez third-party cookies, pođimo malo u prošlost. Kolačići (cookies) su male datoteke koje web sajtovi postavljaju na vašem uređaju (računar, telefon, tablet) dok pretražujete internet (ili, što se u narodu kaže, blejite na netu). Oni pamte sitne informacije, poput toga koliko ste puta posetili stranicu, šta ste stavili u korpu ili koji grad ste naveli kao lokaciju. To može biti korisno – recimo, omogućava online prodavnicama da vam zapamte korpu za kupovinu tako da je ne morate ponovo puniti pri svakoj poseti.
Ali evo gdje stvari postaju zanimljive (i malo misteriozne). Third-party cookies su delići koda koji prate vaše online tragove širom interneta. Kada posetite stranicu koja ima oglas od, recimo, velike marketing mreže, ta mreža može postaviti third-party cookie na vaš uređaj. Tako oni mogu da vide koje stranice posećujete – čak i ako nisu povezane sa tom marketing mrežom – i stvaraju dosje o vašim interesima. Sve to se onda koristi za prikazivanje onih “prestrašnih” personalizovanih reklama koje kao da vas prate celim internetom (svi znate o čemu je reč – pričate sa nekim o putovanju ili proizvodu koji želite i u roku od par sati ili par minuta vam to “izleti” na Instagramu ili nekoj sličnoj platformi).
Third-party cookies su uobičajeni alat za digitalne marketere već dugi niz godina, ali njihovo vreme ističe.
Budimo realni: nestanak third-party cookies znači gubitak onih neverovatno detaljnih korisničkih profila koje smo gradili godinama. One scene iz Minority Report-a gde Tom Kruz bude preplavljen hiper-personalizovanim reklamama više neće biti moguće u istom obimu. A i određene epizode serije “Black Mirror” će izgubiti na težini.
Ali pre nego što se uspaničite, hajde da se osvrnemo na sjajnu stranu. Veštačka inteligencija (AI) već juri brzinom svetlosti, razvijajući nove načine za ciljanje publike i merenje performansi.
AI može analizirati ogromne količine first-party data – podataka nad kojima imate kontrolu! – i pomoći vam da izgradite detaljnu sliku vaše publike.
First-party datai su nformacije koje direktno prikupljate od svojih korisnika i posetilaca vašeg sajta, kao što su podaci o kupovini, registraciji ili demografski podaci koje oni sami pružaju. Ovo su dragoceni podaci jer su tačni i relevantni za vašu publiku.
Google je prvobitno najavio gašenje third-party cookies u februaru 2020. godine, ali je nakon niza odlaganja, sada planirano da se ova promena pokrene za sve korisnike Chrome browser-a (100%) u trećem kvartalu 2024. godine (Q3 2024).
Nestanak third-party cookies predstavlja značajan izazov za digitalne marketere, ali istovremeno nudi i niz novih mogućnosti. Ključno je fokusirati se na prikupljanje bogatih first-party data i korišćenje AI alata za ciljanje publike i merenje performansi kampanja. Otvorenost i transparentnost u vezi sa korišćenjem podataka od strane kompanija biće ključne za građenje poverenja kod korisnika u ovom novom marketing okruženju.