Blog 12/01/2023
Written by David Bogicevic
Šta svi filmovi na slikama ispod imaju zajedničko?
Pa, moguće je da su ih sve napisali majstori svog zanata i žanra i da su prebačeni na veliko platno da bi postali trenutni sezonski blokbasteri.
A možda, ima još nešto? Nešto što se zove virtuelna stvarnost.
Virtuelna stvarnost (VR) je računarski generisano okruženje sa scenama i objektima koji izgledaju kao da su stvarni, čineći da se korisnik oseća kao da je uronjen u okolinu.
Ovo okruženje se percipira preko uređaja poznatog kao slušalice ili kaciga za virtuelnu stvarnost. VR nam omogućava da se uronimo u video igrice kao da smo jedan od likova, naučimo kako da izvedemo operaciju srca ili poboljšamo kvalitet sportskog treninga da bismo pojačali performanse.
Ne bismo želeli da mešamo VR sa proširenom realnošću (AR), zar ne?
U proširenoj stvarnosti (AR), naš svet postaje okvir u koji se postavljaju objekti, slike ili slično.
Sve što vidimo je u stvarnom okruženju. Možda nije neophodno da nosite kacigu. Najjasniji i najčešći primer ovog koncepta je popularna igra pod nazivom Pokemon Go.
Dakle, kada pokrijemo osnove, možemo da pređemo na sočnije stvar: Metaverse!
Metaverzum je post-stvarni univerzum koji kombinuje fizičku realnost i digitalne virtuelne svetove u neprekidnom i postojanom višekorisničkom okruženju.
Metaverse je izgrađen na konvergenciji proširene realnosti (AR) i tehnologija virtuelne stvarnosti (VR), koje omogućavaju multimodalne interakcije sa digitalnim predmetima, virtuelnim okruženjima i ljudima. Kao rezultat toga, Metaverse je mreža imerzivnih iskustava i društvenih mreža na trajnim platformama za više korisnika.
Štaviše, kriptovalute i nezamenljivi tokeni (NFT) su zamislivi zbog tehnologija kao što je blockchain, koji omogućavaju vlasništvo nad virtuelnim predmetima i nekretninama u metaverzima poput Decentralenda.
Microsoft i Meta (Facebook) su među kompanijama koje razvijaju tehnologiju za povezivanje sa virtuelnim svetovima, ali nisu jedine. Toliko drugih značajnih korporacija grade infrastrukturu potrebnu za stvaranje boljih virtuelnih, realističnijih svetova.
Dakle, koje su prednosti Metaverse-a?
U nastavku smo naveli nekoliko:
Iskustvo
Metaverse će nam pružiti mnoštvo trodimenzionalnih (3D) vizuelnih prikaza, pa čak i dvodimenzionalnih (2D) iskustava u kojima trenutno ne možemo da uživamo.
Discovery
Ulazni i izlazni sistemi otkrivanja i dalje postoje u ekologiji Metaverse. Kada ljudi aktivno traže informacije, to je poznato kao ulazno otkrivanje. U međuvremenu, izlazni marketing se odnosi na slanje komunikacija ljudima bez obzira da li su to tražili.
Prostorno računarstvo
Prostorno računarstvo se odnosi na tehnologiju koja kombinuje VR i AR. Microsoftov HoloLens je odličan primer šta ova tehnologija može da postigne. Čak i ako još niste bili u mogućnosti da se dočepate Hololensa, razmotrite filtere za lice na Instagramu kao primer prostornog računarstva.
Decentralizacija
Programeri mogu da iskoriste onlajn mogućnosti kroz skalabilni ekosistem koji omogućavaju distribuirano računarstvo i mikroservis. Štaviše, pametni ugovori i blockchain osnažuju kreatore njihovih podataka i proizvoda.
Ljudski interfejs
Korisnici mogu da primaju informacije o svom okruženju, koriste mape, pa čak i da grade zajednička AR iskustva jednostavnim posmatranjem fizičkog sveta koristeći kombinaciju prostornog računarstva i ljudskog interfejsa.
Ovo su bile samo neke od mogućih prednosti.
Koja tehnologija se koristi u Metaverzumu?
Veštačka inteligencija
Internet Stvari
Proširena i virtuelna stvarnost
3D modeliranje
A lista se nastavlja i nastavlja.
Skupa cena opreme je prepreka širokom usvajanju metaverznih tehnologija koja će se, nadamo se, prevazići u budućnosti.
Moral, fizičko blagostanje, zdravlje i bezbednost, psihologija, etika i privatnost podataka su neke oblasti rizika i izazova za Metaverse.
U svakom slučaju, postoji beskonačan broj pravaca u kojima Metaverzum može rasti.
Samo će vreme pokazati.
Ono što je najvažnije, ono što je moja generacija videla samo u naučno-fantastičnim filmovima, sada postoji.
Nema potrebe pominjati sve nove mogućnosti za marketinške i reklamne inovacije!