Blog 15/11/2023

Razdvajanje posla i privatnog života u hibridnom radnom okruženju

Written by Aleksandra Milosavljevic

Alarm…

Vreme za ustajanje. Pola 5. Napolju mrak. Veje sneg. Spremam se za posao. Ispijam kafu na brzinu i trčim na autobus. Posle sat i po vremena stižem na posao. Nema dovoljno ljudi. Šef već besan, namršten i neraspoložen. Hektika, stres i varnice po kancelariji ceo dan. Završavam smenu. Trčim na autobus. Okliznula sam se i pala. Kasnim na autobus. Čekam drugi. Stižem kući. 19 h je. Slomljena od svega.

Alarm…

Vreme za ustajanje. 7h je. Dobro je. Kući sam. Ovo je bio samo san. Bolje reći, noćna mora. Ispijam kafu lagano, opušteno i bez hektike. Sedam za laptop. Šef nasmejan i raspoložen, pun elana za novi dan. Pita: “Kako si?“. Završavamo prijatan razgovor, strategija spremna. Uspeh zagarantovan.

Donešena odluka je bila u pravo vreme i završila sam na pravom mestu – CIIB-u. Radim od kuće.

OK. Da počnemo od početka.

Koja je razlika između rada od kuće i rada u kancelariji? Kako uspevate da nađete balans kada posao “donesete” u svoj privatni život?

Balans između posla i života postaje sve veći izazov za ljude u 21. veku. Stručnjaci kažu da premeštanje posla u privatnu sferu ima veliki uticaj na ravnotežu između posla i privatnog života. Kada dom postane radno mesto, to znači da od posla i odmora nikada nema bežanja. Ali postoje načini da se postigne uspeh bez žrtvovanja ličnog života. Evo nekoliko saveta koji vam mogu pomoći u tome.

1. Napravite namenski radni prostor kod kuće gde možete da se usredsredite na svoje profesionalne obaveze. To može biti posebna soba ili izolovan prostor vašeg doma. Ovo će vam pomoći da mentalno odvojite svoj posao od drugih aktivnosti. Udobna kancelarijska stolica i odgovarajući radni sto su dovoljni da vam obezbede sve što vam je potrebno u svakodnevnom radu.

2. Postavite jasne granice između posla i slobodnog vremena kako biste mogli da se isključite nakon posla. Odlučite tačno kada želite da započnete i završite svoj radni dan. Na kraju dana, odvojite se od svojih radnih obaveza. Prekidanje veze može biti fizičko, kao što je isključivanje računara, ali može biti i mentalno, fokusirajući se na druge aspekte vašeg života.

Danas je normalno da se protok i razmena informacija odvijaju jako brzo. Niko ne može ni da zamisli da duže vreme ne odgovori na mail, poruku ili telefonski poziv. A onda se zapitamo, da li je normalno, da van radnog vremena, odgovaramo na poslovne mejlove i pozive svojih nadređenih van radnog vremena i u večernjim časovima. Naravno da nije. S obzirom na posao kojim se bavim, ne radi se o životu i smrti, tako da svi odgovori mogu da sečakaju sledeći radni dan.

3. Kada vam treba vremena da se odmorite ili opustite, nemojte se osećati krivim što ograničavate svoje vreme i energiju.

4. Napravite jasan raspored ili planer da biste pratili svoje zadatke i prioritete. Ovo će vam pomoći da ostanete fokusirani i efikasni tokom radnog vremena.

5. Odvojite vreme za druge aktivnosti van posla da biste imali uravnotežen život. Pronađite načine da se opustite i smanjite stres. Planirajte aktivnosti koje vam donose radost i opuštanje. Ovo može biti vežba, meditacija, čitanje ili druge aktivnosti koje vam pomažu da se oslobodite stresa i napunite baterije.

Ako uzmemo u obzir to da je naš posao statičan i da provodimo dosta vremena u kancelarijskoj stolici, od srca preporučujem šetnju. Izlazak na svež vazduh i šetnja će vas probuditi i dati dodatnu energiju. Još ako povedete prijatelja ili prijateljicu, zabavi nikad kraja.

6. Rad od kuće može biti usamljen. Komunikacija je ključna. Razgovarajte sa svojim timom ili menadžerom o svojim očekivanjima, rokovima i granicama.

Igrom slučaja ili sreće, uvek sam imala odličan odnos sa svojim nadređenima. Samim tim je i komunikacija bila zdrava i išla u dobrom smeru. Iz raznih drugih primera pokazalo se da loš šef ili loša komunikacija naraušavaju radnu atmosferu i stvara se stres. Dobar šef i dobra komunikacija je za mene već pola odrađenog posla. Kada se doda i dobra organizacija i motivacija, uspeh je zagarantovan.

Prilagođavanje radnom okruženju kod kuće u početku može biti veoma teško i izazvati mnogo nesigurnosti. Nedostatak produktivnosti je samo jedan od najčešćih problema tokom procesa prilagođavanja.

Meni lično, posao od kuće prija. Ako samo uzmem u obzir to da sam svakog dana gubila i do 4 sata u prevozu, može se reći da sam već na dobitku – spavam duže. Naravno, ima tu i poneka mana. Ono što meni često fali je komunikacija “oči u oči”, pitanja – hoćemo li da zapalimo po jednu? Šta jedemo danas? Sitne stvari koje meni mogu da ulepšaju dan i odvoje oči od ekrana.

Nadam se, da vam ove jednostavne strategije mogu pomoći da uravnotežite svoj posao i privatni život i da povećate samopouzdanje.

Ćao svima!