Blog 02/10/2024

Transparentnost i komunikacija u kompaniji: put ka uspehu

Written by Benjamin

Pre nekoliko godina postavljeno mi je pitanje na jednom razgovoru za posao: „Šta biste uradili ako biste videli kolegu kako gleda u dokumenta koja se nalaze na stolu lidera?“ Kao i uvek u životu, ispravni odgovor mi je pao na pamet tek kasnije: Ukazao bih kolegi da ta dokumenta nisu namenjena nama, i ako bi pokazao razumevanje, ostao bih to na tome. Međutim, ukoliko bi se to ponašanje ponovilo, potražio bih razgovor ili prijavio problem kako bi se sprečila moguća šteta. Ova situacija baca svetlo na jedno centralno pitanje savremenog radnog sveta: Koliko je transparentnosti prikladno i kako komunikacija doprinosi zdravoj korporativnoj kulturi?

Zašto je transparentnost ključna za uspeh kompanije

Transparentnost nije samo poslovna strategija – to je srce svake uspešne kompanije. U transparentnoj organizaciji, zaposleni se osećaju više uključeni u donošenje odluka, što povećava njihovu angažovanost i motivaciju.

Pored toga otvorena komunikacija pomaže u izbegavanju nesporazuma i omogućava rano prepoznavanje i rešavanje konflikata. Transparentna kompanija daje zaposlenima alate da efikasnije rade, jer imaju pristup informacijama koje su im potrebne.

Međutim, transparentnost ne znači samo deljenje informacija, već i stvaranje okruženja u kojem se komunicira otvoreno i iskreno. Kada zaposleni imaju osećaj da se nešto skriva ili filtrira, to može dovesti do nepoverenja i nesigurnosti, što na kraju negativno utiče na angažovanost.

Uloga lidera u transparentnoj komunikaciji

Lideri igraju ključnu ulogu u promovisanju transparentnosti unutar kompanije. Otvorenost odozgo nadole zahteva da lideri jasno i razumljivo komuniciraju svoje odluke. To uključuje i isticanje prepreka i izazova, kako bi se postavila realna očekivanja i zadržalo poverenje.

Efikasan način za promovisanje transparentnosti je redovna i otvorena komunikacija putem različitih kanala. Lideri mogu osigurati da se važne informacije dele kroz sastanke svih zaposlenih, redovna ažuriranja i direktan kontakt sa zaposlenima, stvarajući osećaj integracije unutar organizacije.

Takođe, komunikacija ne treba da teče samo odozgo nadole. Lideri moraju biti spremni da slušaju i prihvataju povratne informacije, bilo kroz redovne ankete ili neformalne razgovore.

Alati i platforme za efikasnu internu komunikaciju

U današnjem digitalnom svetu postoje mnogi alati koji mogu podržati komunikaciju i transparentnost u kompanijama. Platforme kao što su Microsoft Teams ili Slack omogućavaju brz i efikasan protok informacija i olakšavaju saradnju između različitih odeljenja i lokacija.

Takođe, intranet sistemi ili poslovne platforme poput Confluence i SharePoint pružaju strukturiran način za deljenje znanja i dokumenata sa svim zaposlenima. Ove digitalne platforme podstiču kulturu razmene znanja i osiguravaju da svaki zaposleni ima pristup informacijama koje su mu potrebne da efikasno radi.

Pored digitalnih platformi redovni sastanci, radionice ili interni bilteni takođe mogu doprineti transparentnosti, obaveštavajući sve zaposlene o novostima i rešavajući otvorena pitanja.

Izazovi i rizici preterane transparentnosti

Koliko god da je transparentnost važna za zdravu korporativnu kulturu, preterana otvorenost može doneti i rizike. U nekim slučajevima, objavljivanje osetljivih informacija može doneti više štete nego koristi. Na primer, prerano objavljivanje strateških promena može izazvati nesigurnost među zaposlenima ili prekršiti poverljive sporazume.

Kljuc je u balansu. Ne mora i ne treba svaka informacija odmah biti podeljena sa svim zaposlenima. Posebno u osetljivim oblastima kao što su HR ili strateške odluke.

Ljudi na liderskim položajima moraju pažljivo razmotriti koje su informacije relevantne i korisne za tim, a koje detalje bi mogli izazvati nesporazume.

Merenje i unapređenje komunikacije i transparentnosti u kompaniji

Kako bi transparentnost i komunikacija funkcionisali, važno je redovno evaluirati njihovu implementaciju. Jedan od načina su ankete među zaposlenima, koje mogu biti anonimne radi dobijanja iskrenih povratnih informacija.

Pitanja poput „Da li se osećate dovoljno informisano?“ ili „Postoje li oblasti u kojima biste želeli više transparentnosti?“ mogu doneti dragocene uvide.

Zaključak

Transparentnost i komunikacija su ključni temelji za uspeh kompanije. Oni podstiču poverenje, povećavaju angažovanost i stvaraju pozitivnu korporativnu kulturu. Međutim, kao i u svakom odnosu, potrebna je ravnoteža. Previše otvorenosti može biti jednako problematično kao i premalo. Kompanije moraju pronaći pravi put ka uspostavljanju otvorene, ali odgovorne komunikacije – na dobrobit zaposlenih i same kompanije.