Blog 02/04/2024
Written by Danica
Već duže vreme moje radno mesto, odnosno kancelarija je moj radni sto i teško mi je da zamislim da ponovo radim iz prave kancelarije. Rad od kuće je postao moja svakodnevnica, i moram priznati da sam se prilično dobro navikla na ovu novu rutinu. Tako dobro, da sam odlučila da podelim sa vama nekoliko saveta kako da i vi spojite produktivnost i udobnost svog doma – bez obzira da li radite iz svoje spavaće ili dnevne sobe ili iz improvizovane kancelarije u kuhinji (jer, priznajmo, ponekad je kuhinja najbolje mesto za brainstorming – pogotovo za pitanje Šta danas da kuvam?).
Prva i osnovna razlika koja se primećuje u radu od kuće u odnosu na kancelariju je svakako radno okruženje. Mnogima je inspirativno to da budu okruženi kolegama koji vredno rade za svojim stolom. Međutim, smatram da je i u radu od kuće dovoljan jedan kutak koji će nas motivisati za rad. U mom slučaju, taj kutak je moj radni sto, koji sam posebno prilagodila svojim potrebama kako bih stvorila optimalnu radnu atmosferu.
Prvo što primetim kada sednem za svoj sto su mir i tišina koji me okružuju, što mi omogućava da se potpuno fokusiram na svoje zadatke. Osim toga, sto je postao mesto gde se odvijaju svi moji radni rituali. Na njemu uvek ima dovoljno mesta za laptop, slušalice, svesku i naravno, šolju kafe koja mi je neizostavna saputnica tokom radnog dana.
Ono što takođe čini moj radni prostor posebnim su i sitnice koje sam pažljivo odabrala da me inspirišu i motivišu. Moji omiljeni kaktusi stoje pored monitora i doprinose pozitivnoj atmosferi. Tu je i nekoliko motivacionih poruka koje me s vremena na vreme podsećaju na to ostanem fokusirana i pozitivna tokom radnog dana. Ti mali detalji čine veliku razliku u mom radnom okruženju i doprinose efikasnosti i zadovoljstvu u radu od kuće. Predlažem da u svoj radni prostor unesete neke sitnice koje će učiniti da se osećate srećno i motivisano za rad.
Jedna od najvažnijih stvari koje sam naučila iz svog iskustva rada od kuće jeste važnost postavljanja granica. Dok mi je rad od kuće pružio neverovatnu fleksibilnost i slobodu, istovremeno je stvorio potrebu za jasnim granicama između poslovnog i privatnog života. Ove granice su jednako važne i za produktivnost na poslu i za očuvanje ravnoteže između radnog i slobodnog vremena.
U mom slučaju, postavljanje granica podrazumeva definisanje radnog vremena i prostora za rad. Uvek obavestim članove porodice o svojim radnim satima kako bih izbegla nepotrebno prekidanje u toku radnog vremena. Kada je radni dan završen, zatvaram svoj laptop i posvećujem se vremenu za odmor, hobije i druženje sa prijateljima.
Želela bih da istaknem da granice nisu samo fizičko odvajanje posla od privatnog života, već i emocionalno i mentalno distanciranje od poslovnih obaveza. Ne razmišljam unapred šta me to tačno čeka sutra, već koristim vreme za odmor i druženje – to je vrlo korisno, i za mene obavezno, zbog uspostavljanja balansa između posla i privatnog života. Mentalno distanciranje će vam sigurno pomoći da izbegnete i Burnout sindrom, odnosno premor zbog poslovnih obaveza.
Sigurna sam da je većina već upoznata sa ovim vrlo bitnim faktorom, ali ako neko možda ne zna – u pitanju je kućni ljubimac. Vaš pas ili mačka će biti vaš tajni saveznik za povećanje produktivnosti i održavanje dobre radne atmosfere kada radite od kuće. Za mnoge ljude, ljubimac nije samo životinja, već i nezvanični kolega koji pruža podršku i inspiraciju tokom radnog dana. To je slučaj sa mnom i sa mojim psom.
Ljubimci su neverovatni u pružanju emocionalne podrške. Njihova prisutnost može smanjiti stres, anksioznost i osećaj usamljenosti, što poboljšava raspoloženje i radnu efikasnost. Umesto skrolovanja na telefonu, iskoristite pauzu za igranje sa svojim ljubimcem i primetićete koliko ćete biti odmorni i nasmejani i spremni da nastavite svoj radni dan.
Iako sam već istakla važnost stvaranja sopstvenog radnog kutka kod kuće, podjednako je bitno povremeno promeniti okruženje. Lično, često mi je od koristi odlazak u kafić, ali imate slobodu da izaberete bilo koje drugo mesto koje vam prija. Ova praksa može biti odlična ideja za osveženje atmosfere i povećanje produktivnosti.
Rad iz kafića pruža novu perspektivu i podstiče kreativnost. Odmor od poznatog radnog okruženja i susretanje sa novim podstiče mozak da razmišlja drugačije, otvara nove ideje i rešenja. Miris sveže kafe, lagana muzika i žamor ljudi mogu dodatno osvežiti radnu energiju i probuditi umorne misli, što često rezultira produktivnijim radom.
Takođe, promena okruženja može biti od pomoći u prevazilaženju monotonije i dosade koje ponekad prate rad iz istog prostora. Nove vizuelne i auditivne stimulacije, kao i mogućnost da se posmatraju različiti ljudi i situacije, sigurno će doprineti vašoj kreativnosti i efikasnosti u obavljanju poslovnih zadataka.